Praktyki zawodowe
Zgodnie z programami studiów na kierunkach Dyplomacja Europejska, Europeistyka oraz Zarządzanie Migracjami, każdy student zobowiązany jest do realizacji praktyk zawodowych do końca II roku studiów – niezależnie od kierunku i stopnia studiów (dotyczy to zarówno studiów licencjackich, jak i magisterskich). Brak zaliczonych praktyk zawodowych uniemożliwia podejście do egzaminu dyplomowego.

PROCEDURA REALIZACJI PRAKTYK
UWAGA! Studenci mają możliwość realizacji praktyk w miejscu pracy, jak i w dowolnie wybranym przez siebie miejscu – o ile zapewniają one realizację praktyk według wytycznych zawartych w sylabusach poszczególnych kierunków studiów:
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. „warunku”).
Koordynatorem ds. praktyk studenckich jest doktor Marcin Adamczyk – gabinet nr 230 w Instytucie Politologii.
Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia lub rozliczenia praktyk zawodowych przyjmowane są w godzinach konsultacji w okresie trwania zajęć dydaktycznych lub w terminach specjalnie do tego wyznaczonych przez koordynatora.
Konsultacje koordynatora w semestrze letnim 2024/2025 odbywają się we wtorki (w dniach zajęć dydaktycznych) w godzinach 11.45-12.45.
ZŁOŻENIE DOKUMENTÓW:
1) Student wyszukuje instytucję, która zapewni mu realizację praktyk wg wytycznych zawartych w sylabusie jego kierunku (w tym wymaganej liczby godzin – różnej dla każdego kierunku).
UWAGA! Studenci samodzielnie wyszukują miejsce odbywania praktyk – koordynator praktyk nie pośredniczy w kontaktach z praktykodawcami, ani tym bardziej nie kieruje studentów do konkretnych instytucji.
UWAGA! Studenci ISE mogą odbywać swoje praktyki w instytucjach z którymi Instytut Studiów Europejskich współpracuje w zakresie realizacji praktyk studenckich. Lista podmiotów oraz dane kontaktowe koordynatorów znajdują się poniżej (lista jest na bieżąco aktualizowana):
- Fundacja „Umbrella” (operator: „Sektor 3”) – e-mail: m.szkrawan@fundacja-umbrella.org.pl; tel. 71 35 97 503
- Zamek Książ sp. z.o.o. – e-mail: edukacja@ksiaz.walbrzych; tel. 885 800 651
- Dom Europy – e-mail: wroclaw@europeinfo.eu (w wiadomości proszę o przesłanie CV i listu motywacyjnego)
2) Student ustala wspólnie z praktykodawcą termin realizacji praktyki studeckiej na 30 dni po dniu złożenia przez studenta dokumentów niezbędnych do realizacji praktyk.
3) Student wspólnie z praktykodawcą przygotowuje dokumentację niezbędną do realizacji praktyk, w skład której wchodzą:
-
(1 egz. – wypełnia i podpisuje praktykodawca) Deklaracja przyjecia studenta na praktyki zawodowe docx 33 KB
-
(2 egz. – wypełnia student, podpisuje koordynator praktyk) Skierowanie na praktykę pdf 62 KB
-
(1 egz. – wypełnia i podpisuje student) Deklaracja pdf 64 KB
-
(2 egz. – wypełnia student, podpisuje praktykodawca) Umowa o organizacje praktyk pdf 75 KB
UWAGA! Jako osobę uprawnioną do reprezentacji Uniwersytetu Wrocławskiego student wpisuje w umowie Prodziekana ds. studenckich dr hab. Marzenę Cichosz prof. UWr
PONADTO:
- Student w porozumieniu z praktykodawcą przygotowuje w 2 egz. program praktyk, które następnie podpisuje praktykodawca, student oraz koordynator praktyk. Program musi zapewniać realizację wytycznych zawartych w sylabusie dla danego kierunku studiów.
- Student wykupuje polisę OC i NNW na cały okres trwania praktyk i załącza potwierdzenie do dokumentacji przedkładanej koordynatorowi.
UWAGA! Wszystkie dokumenty muszą być wypełnione czytelnie oraz podpisane niebieskim długopisem. Dokumenty mogą być wypełnione z wykorzystaniem komputerowych edytorów tekstu lub odręcznie – w tym drugim przypadku również z wykorzystaniem niebieskiego długopisu.
4) Student składa kompletną dokumentację koordynatorowi praktyk w ISE w godzinach jego konsultacji lub terminach specjalnie wyznaczonych przez niego do składania dokumentów związanych z praktykami.
UWAGA! Dokumenty należy obowiązkowo składać na minimum 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk.
UWAGA! Dokumenty nie są przyjmowane w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) oraz w okresie pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktycznym w semestrze zimowym, a rozpoczęciem semestru letniego (luty).
5) Koordynator składa przedłożone mu przez studenta dokumenty do odpowiedniego dla danego kierunku dziekanatu, gdzie student samodzielnie dowiaduje się o status swojej sprawy i termin odbioru dokumentów podpisanych przez Prodziekana (zwyczajowo 7-14 dni od dnia złożenia).
6) Student odbiera podpisane dokumenty (1 egz. umowy, skierowanie oraz Informację Uniwersytetu Wroclawskiego o przetwarzaniu danych osobowych dla osob z zakladow pracy) i udaje się na praktyki zawodowe w terminie przewidzianym w dokumentach.
ZAKOŃCZENIE I ROZLICZENIE PRAKTYK:
1) Po zakończeniu praktyk student zobowiązany jest złożyć do koordynatora praktyk (w godzinach konsultacji) następujące dokumenty niezbędne do ich rozliczenia:
UWAGA! Dziennik praktyk jest plikiem edytowalnym – co do zasady każda z aktywności/dni w ramach praktyk powinna zostać umieszczona w osobnym wierszu.
2) Na podstawie dostarczonych dokumentów koordynator praktyk dokonuje wpisu oceny z praktyk do systemu USOS i tym samym dokonuje zaliczenia praktyk zawodowych.
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. „warunku”).
REALIZACJA PRAKTYK W MIEJSCU ZATRUDNIENIA (PROCEDURA UPROSZCZONA)
Student podejmujący aktywność zawodową, umożliwiającą realizację praktyk zgodnie z wytycznymi zawartymi w sylabusie dla danego kierunku, ma możliwość realizacji ich w miejscu zatrudnienia na podstawie uproszczonej procedury.
Aktywność zawodowa uprawniająca studenta do zaliczenia praktyk w procedurze uproszczonej może obejmować zarówno zatrudnienie na umowę o pracę czy zlecenie, kontrakt menadżerski, jak i wolontariat czy prowadzenie własnej działalności gospodarczej lub pełnienie funkcji worganizacji pozarządowej lub w ramach spółki prawa handlowego (np. członka zarządu lub prokurenta).
UWAGA! Nie ma możliwości realizacji praktyk na podstawie aktywności zawodowej podejmowanej w przeszłości.
ZŁOŻENIE DOKUMENTÓW:
1) Celem realizacji praktyk w miejscu zatrudnienia student musi na 21 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk złożyć koordynatorowi praktyk – w godzinach jego konsultacji – następujące dokumenty:
UWAGA! Wniosek musi zostać zaadresowany do Prodziekan ds. kształcenia dr hab. Marty Ryniejskiej-Kiełdanowicz.
- Kserokopię umowy lub innego dokumentu potwierdzającego zatrudnienie lub inną aktywność zawodową (1 egz.)
UWAGA! Student powinien okazać koordynatorowi praktyk oryginał w/w umowy celem poświadczenia kopii za zgodność z oryginałem – kopia może też być uwierzytelniona przez pracodawcę.
- Szczegółowy opis obowiązków na stanowisku na którym student jest zatrudniony (1 egz. podpisany przez pracodawcę)
UWAGA! Jeżeli umowa zawiera szczegółowy wykaz obowiązków, to w takim razie zbędnym jest dostarczanie osobnego spisu tychże.
Dokumenty należy obowiązkowo składać na minimum 21 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia praktyk w miejscu zatrudnienia.
UWAGA! Wszystkie dokumenty muszą być wypełnione czytelnie oraz podpisane niebieskim długopisem. Dokumenty mogą być wypełnione z wykorzystaniem komputerowych edytorów tekstu lub odręcznie – w tym drugim przypadku również z wykorzystaniem niebieskiego długopisu.
UWAGA! Dokumenty nie są przyjmowane w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień) oraz w okresie pomiędzy zakończeniem zajęć dydaktycznym w semestrze zimowym, a rozpoczęciem semestru letniego (luty).
ROZLICZENIE PRAKTYKI ODBYTEJ W MIEJSCU ZATRUDNIENIA:
1) Po zakończeniu odbywania praktyk w miejscu zatrudnienia student składa koordynatorowi praktyk (w godzinach jego konsultacji lub innym wyznaczonym uprzednio terminie) dokument potwierdzający ich odbycie:
UWAGA! Jest to inne zaświadczenie niż w przypadku standardowej procedury. Zaświadczenia nie mogą być stosowane zamiennie.
2) Na podstawie przedłożonego zaświadczenia koordynator praktyk dokonuje zaliczenia tychże i jednocześnie wpisuje studentowi ocenę do systemu USOS.
UWAGA! Nierozliczenie praktyk studenckich do końca sesji poprawkowej w semestrze letnim powoduje konieczność złożenia w dziekanacie wniosku o powtórzenie niezaliczonych przedmiotów i wpis warunkowy na następny semestr (tzw. „warunku”).
PODSTAWA PRAWNA:
Organizację praktyk przewidzianych w Instytucie Studiów Europejskich reguluje odpowiednio: