Tutoring akademicki w Instytucie Studiów Europejskich!

W semestrze zimowym 2025/2026 Instytut Studiów Europejskich oferuje pierwszą edycję tutoringu akademickiego. Czym jest tutoring? Tutoring akademicki jest formą edukacji spersonalizowanej; polega na indywidualnym podejściu i systematycznej wspólnej pracy służącej rozwijaniu kompetencji studenta. Program, w tym rodzaj i metody tutorialu, opracowywane są na podstawie potrzeb konkretnego uczestnika. Tutoring przeznaczony jest dla osób szukających swojej ścieżki rozwojowej, naukowej lub zawodowej. Udział w nim wymaga chęci do współpracy oraz otwartości, szczerości i zaufania.

Tutoriale są realizowane jako zajęcia ponadprogramowe, odbywają się w wymiarze 15 godzin, za jego zrealizowanie przyznaje się 2 punkty ECTS. Tutorial podlega zaliczeniu bez oceny. Tutotral może być prowadzony wyłącznie przez certyfikowanego tutora. W każdej sesji bierze udział jedna osoba.

Regulacje dotyczące tutoringu:
1) Zarządzenie nr 93/2023 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z 14 kwietnia 2023 r. w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych Uniwersytetu Wrocławskiego

2) Zarządzenie nr 31/2023 Dziekana Wydziału Nauk Społecznych z dnia 19 października 2023 r. w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych

Sylwetki Tutorek:

zdjęcie MMP

dr hab. Małgorzata Michalewska-Pawlak, prof. UWr – Badaczka-Europeistka z zawodu, powołania i zamiłowania. Pracuje w Instytucie Studiów Europejskich Uniwersytetu Wrocławskiego od 2008 roku, gdzie prowadzi zajęcia ze studentami i realizuje projekty badawcze i dydaktyczne.

W nauce i dydaktyce najbardziej fascynują mnie poznawanie „nowego” jako wartość sama w sobie. Uwielbiam zadawać pytania nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie i odkrywać różnorodność dróg prowadzących do uzyskania odpowiedzi. W pracy naukowej z jednej strony koncentruję się na odkrywaniu Europy jako przestrzeni politycznej, ekonomicznej i społecznej, tego co łączy i dzieli współczesnych Europejczyków, ale także na metodach zdobywania wiedzy w naukach społecznych. Jestem autorką i współautorką ośmiu monografii naukowych, wśród których moja ulubiona to Zarządzanie rozwojem obszarów wiejskich w warunkach integracji europejskiej oraz pięćdziesięciu artykułów naukowych. W wolnym czasie czytam pasjami wszędzie i wszystko, od przewodnika wędkarskiego poprzez estońskie powieści psychologiczne czy weird fiction. Uwielbiam różne formy ruchu, dlatego możecie spotkać ją zarówno na uczelni, jak i na fitnessie, basenie, zajęciach jogi czy spacerze po wrocławskich parkach. Praca naukowa pozwala mi na realizację kolejnej pasji-podróżowania. Sam wyjazd poza granicę Wrocławia, niezależnie czy będzie to odległa Tasmania czy nasze dolnośląskie Ziębice, daje mnóstwo radości z poznawania nowych miejsc i ludzi.

Jeżeli interesują Cię różne aspekty życia społeczno-politycznego, poszukujesz nowych inspiracji naukowych lub zastanawiasz się czy kariera naukowa jest dla Ciebie, możemy o tym porozmawiać. Bazując na moim doświadczaniu naukowym i kompetencjach dydaktycznych oraz Twoich zainteresowaniach naukowych, mogę pomóc Ci napisać artykuł naukowy, opracować aplikację na studia doktoranckie czy przygotować prezentację konferencyjną. Przede wszystkim nasze wspólne spotkania pozwolą Ci osiągnąć Twoje naukowe cele, wzmocnić motywację do rozwoju naukowego oraz nabyć nowe umiejętności niezbędne w pracy badawczej.

Zachęcam do przesłania krótkiego listu motywacyjnego (maksimum strona A4), do dnia 17 października 2025, na mój adres mailowy: malgorzata.michalewska-pawlak@uwr.edu.pl, w którym napiszesz mi, dlaczego chcesz wziąć udział w tutoringu.

kobieta

dr Sylwia Romańska – adiunkt w Zakładzie Europejskich Procesów Politycznych. Członkini Polskiego Towarzystwa Geopolitycznego i Polskiego Towarzystwa Studiów Międzynarodowych. Przewodnicząca Komisji Partii Politycznych w PTG. 

Przedmiotem moich głównych zainteresowań naukowo-badawczych są teorie adaptacji politycznej i ról międzynarodowych; polityka zagraniczna i bezpieczeństwa UE; zagadnienia związane z kryzysami transgranicznymi i współpracą transgraniczną, w tym współpracą młodzieży na pograniczach. Z Uniwersytetem Wrocławskim związana jestem od 2013 roku. Na Wydziale Nauk Społecznych ukończyłam studia magisterskie na kierunku Dyplomacja Europejska (2018) i podjęłam studia doktoranckie w dyscyplinie Nauk o polityce i administracji, które ukończyłam broniąc stopień doktora nauk społecznych w 2023 roku. W roku kolejnym ukończyłam certyfikowany kurs Akademii Tutoringu.

Jako tutorka z pasją do pracy z ludźmi, w centrum swojej działalności stawiam indywidualne podejście do każdego studenta. Wierzę, że każda/y Tutee ma unikalny potencjał i talenty, które można rozwijać dzięki uważności, empatii i partnerskiej współpracy. Staram się tworzyć przestrzeń do refleksji, odkrywania swoich mocnych stron i wyznaczania osobistych celów. Staram się wspierać autonomię i budować motywację wewnętrzną oraz rozwijać świadomość własnych możliwości. Dlatego jako Tutorka akademicka chciałabym przede wszystkim inspirować Studentów do poszukiwania własnej, zindywidualizowanej ścieżki rozwoju, pomóc wydobyć ich ukryty potencjał i doskonalić go poprzez systematyczną i integralną współpracę, szczególnie w kontekście dalszej kariery naukowej.

Prywatnie jestem miłośniczką podróży i powieści kryminalnych. Czas wolny spędzam głównie aktywnie.

Zgłoszenia do tutoringu w sesji zimowej, od osób studiujących na II i III roku studiów licencjackich (mail z uzasadnieniem chęci udziału w tutoringu) można przesyłać mailowo na adres: sylwia.romanska@uwr.edu.pl do 20 października.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego